Az elektromos és hibrid meghajtású autók szervizelése számos különbséget mutat a hagyományos belső égésű motorral működő járművek karbantartásához képest.
A rendszeres karbantartásnál ugyanúgy gondot kell fordítani a futóműre, a fékrendszerre, az üzemanyagokra (fékfolyadék, hűtőközeg), de emellett például óriási figyelmet igényel a nagyfeszültségű rendszer.
A nagyfeszültségű rendszert diagnosztizálni, megbontani, szervizelni csak a megfelelő végzettséggel, szaktudással rendelkező személyeknek szabad, a megfelelő védőfelszerelések, szigetelt szerszámok és műszerek használatával.
Miért igényel ennyire szigorú felkészültséget és eszközhasználatot az elektromos és hybrid meghajtású autók szervizelése?
Röviden megfogalmazva a választ: a gépkocsik nagyfeszültségű (200-850V) rendszerei miatt. A gépjármű iparban az ENSZ EGB 100 szabvány szerint a 60V-1500V DC, illetve 30V-1000V AC feszültség tartományt nagyfeszültségnek nevezik.
Szakértelem és megfelelő eszközök hiányában az autónak már maga a diagnosztikája is életveszélyes lehet.
Például az elektromos autók klíma kompresszora túlnyomó részt a nagyfeszültségű hálózatról működik.
Aki ezzel nincs tisztában, a klímarendszert érintő hibakeresés közben könnyen áramütést szenvedhet.
Az elektromos járművek nagyfeszültségű rendszerének megbontásakor az első és legfontosabb lépés a jármű feszültségmentesítése.
Ennek pontos folyamatát, illetve, hogy mikor tekinthetünk egy elektromos járművet feszültség mentesítettnek, a gyártói előírások határozzák meg.
A feszültségmentesítés során nagy segítségünkre lehet a Wiha 45219 számú többfunkciós lakatfogója, mely 1500V DC-ig biztonsággal használható, valamint a Wiha 45217 számú feszültség- és folytonosság vizsgáló műszere.
Mivel az elektromos járművekben nagy teljesítményű kapacitorokat alkalmaznak, bizonyos esetekben jóval, a névleges feszültséget meghaladó értékkel is találkozhatunk, ezért fontos ezeknek a műszereknek a magas mérési tartománya.
Az elektromos autók biztonságos szereléséhez szükséges védőfelszerelések:
A munka megkezdése előtt a védőfelszerelések (1000V szigetelt gumikesztyű, gumilepel, védőpajzs), figyelmeztető eszközök (kordon, kordonszalag, figyelmeztető táblák, biztonsági főkapcsoló elzárására szolgáló eszközök) és a balesetvédelmi eszközök
(speciális tűzoltó készülék, szigetelt mentő kampó) meglétének és állapotának ellenőrzése kötelező.